Inklappen Show info

21 november 2016 in Nieuwsbrieven

Beste mensen,

Het is al weer even geleden dat wij u op de hoogte hebben gebracht van de stand van zaken in Sanya Juu. Ik kan u zeggen dat er niet stil is gezeten. In maart is Omroep Max weer met ons naar Tanzania afgereisd. Het leek hen een mooi idee om de resultaten van ons werk in de periode na de uitzending te filmen. Dit om de mensen die hebben bijgedragen om de huisjes te kunnen bouwen, ook daadwerkelijk te kunnen laten zien wat er met hun geld gebeurt. De huisjes voor de families die in de uitzending van november in beeld kwamen waren afgebouwd en daarvan zijn dus de opnames gemaakt. A.s. 26 november om ca. 18.30 uur zullen de beelden worden uitgezonden via Omroep Max in het programma Max maakt mogelijk op NPO2. Ook zal dan bekend worden hoeveel geld de uitzending heeft opgebracht. Ik kan u nu al verklappen dat het onze verwachtingen ver heeft overtroffen.

Dat betekent dat we vol enthousiasme doorgegaan zijn. Afgelopen april zijn we met een groep van 7 man/vrouw naar Sanya Juu geweest. Daar hebben we gebouwd aan 3 huisjes waarvan er 2 zover gekomen zijn dat de dakplaten aangebracht konden worden. De 3de woning werd tot lateihoogte opgemetseld. Daarnaast hebben we een aantal families bezocht die mogelijk in aanmerking zouden komen voor een stenen huis. Ik kan u zeggen dat er genoeg families zijn maar we kunnen niet iedereen gelukkig maken. We hebben een selectie gemaakt van de meest ernstige gevallen en daarvoor de materialen en de vaklieden vastgelegd. In totaal 12 families konden gelukkig gemaakt worden.

oma-mary

Oma Mary Hillery met haar dochter en kleindochter voor het nieuwe huis. Daarnaast haar oude hut. Wel even een verschil. In de oude hut wordt nog gekookt.

Deze maand ben ik samen met Martin naar Tanzania gegaan om de stand van zaken op te nemen. D.m.v. telefonisch contact met Father Erasto Kawau ( onze man op locatie) had ik al vernomen dat de bouw voorspoedig verliep. Daar aangekomen werden we blij verrast. Van de 12 opgegeven huizen waren er 11 opgeleverd en was de 12de woning al op “lateihoogte”. Wat nog mooier was? Alles was binnen het budget afgewerkt ondanks dat we het budget redelijk krap hadden berekend. Wel moest er wat extra geld bij vanwege het gegeven dat 1 familie vanwege ziekte niet had kunnen regelen dat er voldoende stenen waren gebakken en dat ze voldoende lava-stenen voor de fundering hadden kunnen verzamelen.

Tijdens ons verblijf hebben we weer een 25 tal families bezocht die in aanmerking zouden kunnen komen voor een stenen huis. Omdat we via Omroep Max al vernomen hadden dat er veel geld binnen gekomen was en dat er daarnaast op de bankrekening van de Stichting bouwwoningen Tanzania ook nog best wel veel geld binnen gekomen is, konden we dat al wel doen. Van de 25 families hebben we er 18 geselecteerd die dus een nieuw huis krijgen. U zult zich afvragen, hoe selecteer je? Ik moet u bekennen dat het niet eenvoudig is. We krijgen van Father Erasto een lijst met gezinnen die onder erbarmelijke omstandigheden het hoofd boven water houden. Wij bezoeken deze families en kijken naar de familieomstandigheden. Is er een vader in beeld, hoe oud zijn de kinderen, gaat het om opa’s/oma’s, hoe staat de oude hut er bij en wat zijn de slagingskansen in de toekomst.

familie-wahiadi

Fam. Wahiadi Mmari. Vader is met de noorderzon vertrokken. Een stenen huis is hier ook geen overbodige luxe.

18 woningen is dus een flinke opdracht maar we verwachten dat deze per april 2017 wel afgebouwd zullen zijn. Inkooptechnisch ook best wel interessant en voor de steenproductie een grote uitdaging. Er moeten toch zo’n 60 duizend stenen gebakken worden. Maar daar heeft Father Erasto ook wat op gevonden. I.p.v allemaal kleinschalige ovens, is er nu een grote steenoven gerealiseerd waaraan meerdere mensen kunnen werken en natuurlijk ook een boterham mee kunnen verdienen. Hoewel, een boterham is misschien iets te hoog gegrepen omdat een brood in Tanzania bijna één euro kost en nog steeds als een luxe wordt beschouwd.

stenen

Hoeveel zullen het er zijn? Met de hand gevormde stenen, gebakken en van een redelijke kwaliteit. Ik schat ongeveer 40000 stuks. Goed voor 13 huisjes

Nu bent u weer een beetje op de hoogte van onze vorderingen in Sanya Juu. Vanaf nu tot einde volgend jaar hopen we zo’n 40 woningen te kunnen opleveren. Kleine woningen of grotere, afhankelijk van de gezinssituatie, met of zonder een bed en matras. Jawel, om te voorkomen dat de gezinsleden op de stenen vloer moeten slapen (in de oude hutten slapen ze meestal op de lemen ondergrond) worden ook bedden ter beschikking gesteld. En wat zien we dan vaak gebeuren? Dat ze van buren of familie een tafeltje en wat stoelen krijgen. Het begint zowaar op een complete inrichting te lijken. Het is mooi om te zien dat vrijwel alle families een sprong voorwaarts hebben gemaakt.

Meedoen?

Als u ook eens wilt meedoen met de bouw, dan kunt u contact met mij opnemen. In april 2017 staat er ook weer een reis gepland. Een mooie kans om in contact te komen met de Afrikaanse bevolking en hun cultuur. En natuurlijk om uw steentje letterlijk bij te dragen.

Joop Paauw.

En denk aan 26 november, 18.30 uur, Max maakt mogelijk op NPO 2