Werk

Stichting Bouw Woningen Tanzania is in 2004 opgericht door aannemingsbedrijf Paauw Projecten B.V. uit Schagen. Samen met vrijwilligers reizen wij al een aantal jaren af naar Tanzania om voor twee weken de allerarmsten te helpen bij het bouwen van stenen huizen. Ze leven meestal in hutjes die klein, donker en slecht voor de gezondheid zijn. Een veilig, hygiënisch, stenen huis waar daglicht binnenkomt, met voldoende ruimte voor het gezin zorgt voor ruimte in de hoofden van mensen. Minder zorgen, meer vertrouwen in de toekomst.

Samen

Uitgangspunt van onze steun in Tanzania is dat de mensen uit Sanya Juu voor wie we bouwen, ons helpen. Ze zorgen zélf voor (het bakken en verzamelen van) de stenen, het samen met bouwvakkers realiseren van de fundering, water halen, etc. Mannen, vrouwen, kinderen, buren, bouwvakkers, ze helpen allemaal vol trots en enthousiasme mee. De vrijwilligers bouwen twee weken aan twee huizen. Daarna nemen de bouwvakkers, gezinnen en buren het over. Lokale contactpersonen met wie we al jaren samenwerken zorgen dat de woningen zo snel mogelijk klaar zijn.

Kosten

De vrijwilligers van Stichting Bouw Woningen Tanzania steunen de families financieel (bv. de kosten voor cement, zand, dakbedekking en het loon voor de plaatselijke bouwvakkers). Deels met eigen geld, deels ingezameld via familie, vrienden en andere sponsors. Elke euro gaat rechtstreeks naar de families en hun huizen! En de vrijwilligers helpen ze ervaring opdoen in het organiseren en realiseren van de bouw van een stenen huis. Alle vrijwilligers betalen zelf hun reis- en verblijfskosten.

Om een indruk te geven van de kosten die we maken voor de bouw:

• Een stenen huis van 700×700 kost, afhankelijk van de koers van de Tanzaniaanse shilling en de prijzen van materiaal, arbeidsuren etc., circa € 2.850. Een stenen huis van 600×600 kost nu circa € 2.300.
  • Voor een huis van 700×700 hebben we circa 4000 bakstenen nodig en voor een huis van 600×600 hebben we circa 3000 stenen nodig. Dat regelen de families voor zover mogelijk zelf. Maar helaas zijn er vaak gezinnen waarvan een ouder is overleden of met de noorderzon is vertrokken. Van gezinnen met kleine kinderen, alleenstaande moeders of soms oma’s kunnen we niet teveel vragen als het gaat om het zelf bakken of regelen van stenen.
  • Eén dakplaat kost zo’n € 11. In totaal zijn 25 á 30 platen nodig voor één huisje.
  • Etc.

Ervaringen

Iedere keer weer is de bouw van een stenen huis in Sanya Juu een unieke belevenis. Veilige en hygiënische stenen huizen, trotse en gelukkige gezinnen, blije en voldane vrijwilligers. Lees hier een aantal ervaringen van onze reis- en bouwgenoten.