13 januari 2011 in Nieuwsbrieven

Schagen, januari 2011.

Beste mensen,

Met deze brief zal ik u weer op de hoogte brengen van onze activiteiten in Rundugai ( Tanzania)

Afgelopen november ben ik weer naar Rundugai geweest om de stand van zaken op te nemen. Samen met onze secretaris van de Stichting Bouw Woningen Tanzania zijn we weer via Düsseldorf  naar Kilimanjaro gevlogen. U zult zich afvragen waarom via Düsseldorf?

Ik zal het proberen uit te leggen ofschoon het eigenlijk niet uit te leggen valt. Als we een ticket willen kopen om rechtstreeks van Schiphol naar Kilimanjaro te vliegen, ( per KLM) kost dat ca. € 1.080,– per ticket. Reisduur ca. 9 uur. Als we daarentegen een ticket kopen vanaf Düsseldorf naar Kilimanjaro, kost zo’n ticket ca. € 550,– , ook per KLM, echter de reistijd is ca. 11 uur. We vertrekken vanuit Düsseldorf met een KLM cityhopper naar Schiphol en stappen daar over op de DC 300 en nog wat van KLM, rechtstreeks naar Kilimanjaro. U raadt het al, het zelfde vliegtuig waarmee we zouden hebben gevlogen als we een ticket Schiphol-Kilimanjaro hadden gekocht. Met de zelfde service en wat dies meer zij. Een verschil van ongeveer € 530,– per ticket. Een nadeel is natuurlijk wel dat er een extra treinreis van Amsterdam naar Düsseldorf  aan verbonden zit, een overnachting in Düsseldorf en meer reistijd. Als ik echter alleen de treinreis en de overnachting in beschouwing neem, zijn we nog steeds ca. € 450,– goedkoper uit. Als er, zoals vrijwel iedere keer, een groepje van 6  vrijwilligers meegaat, loopt dat toch gauw op tot een voordeel van € 3.150,–. Daarmee kan de bijdrage van de vrijwilligers worden verlaagd of we kunnen voor dat bedrag materialen in Tanzania kopen voor de bouw van de huisjes.

Het doel van onze reis naar Rundugai  was een vervolg op ons bezoek eerder in januari.

In de nieuwsbrief van januari heb ik u geschreven dat onze contactpersoon, Erasto Kawau, door zijn baas overgeplaatst was naar Sanya Juu . We hebben in januari kennis gemaakt met zijn vervanger in Rundugai en ik heb u geschreven dat de vervanger een totaal ander mens is dan Erasto en dat  samenwerken wellicht moeilijk zal worden.

Tijdens deze reis is dat wel duidelijk geworden. Uit gesprekken met zowel Erasto als onze 2de man, captain Mike, hebben we kunnen opmaken dat deze persoon niets met onze werkzaamheden te maken wil hebben en dat we op zijn support e.d. niet kunnen rekenen.

Dus zijn we op zoek gegaan naar een alternatief logeeradres. Een hotel is er niet in de buurt en bovendien zijn de kosten voor een hotel relatief hoog. Daarnaast gaat het ook aan onze doelstelling, om zo dicht mogelijk bij en onder vergelijkbare omstandigheden als de locale bevolking te bivakkeren, voorbij.

We hebben een bezoek gebracht aan een vriend van Erasto. De beste man heeft een houtzagerij in Moshi en woont ergens buiten de stad. Hij heeft een redelijk groot huis met een aantal leegstaande kamers. Die kamers wil hij wel ter beschikking stellen voor ons project. Daarnaast kunnen we rekenen op enkele dames uit de lokale bevolking die voor ons willen koken e.d.. De afstand van het logement naar de bouwplaats is, gezien de berijdbaarheid van de nieuw aangelegde weg, te overzien.

Ook hebben we uitdrukkelijk met captain Mike gesproken, u weet wel die gepensioneerde legerkapitein die al ontzettend veel voor de bevolking daar doet. Hij wil onze nieuwe contactpersoon en regulateur worden. Deze man kennen we al jaren en is ook steeds betrokken geweest bij onze werkzaamheden.

Dus niets staat onze volgende reis meer in de weg.

Tijdens deze reis zijn we gastvrij onthaald door Erasto die op 15 oktober z’n 50ste verjaardag had gevierd. We hadden een heuse Abraham meegenomen en hem daarmee verrast. Tijdens de vele gesprekken die we met hem hebben gevoerd heeft hij menigmaal geprobeerd ons over te halen om voortaan in Sanya Juu te gaan werken. Maar zoals ik in de vorige nieuwsbrief al schreef, is het gebied rond Sanya Juu minder arm dan in Rundugai en daarom voor ons de reden om toch maar in Rundugai te blijven. Echter de aanhouder wint soms. Toen hij enige twijfel bij ons constateerde kwam hij met een lijstje met 4 namen van families die toch wel een beetje hulp zouden kunnen gebruiken. We hebben de families bezocht en zijn op onderstaande feiten gestuit.