Inklappen Show info

05 augustus 2011 in Nieuwsbrieven

Schagen, 5 augustus 2011.

Zoals in onze nieuwsbrief van januari geschreven, ben ik in april weer met een aantal vrijwilligers naar Tanzania geweest. Niet zoals de bedoeling was naar Rundugai maar naar Sanya Juu. U weet wel, het dorp waar Erasto momenteel werkt. Met de pastor uit Rundugai konden we geen overeenstemming bereiken over ons verblijf op zijn pastorie en de locatie in Moshi waarover ik in de vorige nieuwsbrief schreef, was niet rolstoelvriendelijk. De pastorie van Erasto en de omgeving waar gebouwd kon worden waren iets beter  toegankelijk voor een rolstoeler.

In Sanya Juu werden we hartelijk ontvangen. Martin, NicoSachaDankert, Erik, Rick, Frank en mijn persoon.

Zoals gewoonlijk stond Erasto ons op het vliegveld op te wachten en stond het gehuurde busje al gereed. Na een voorspoedige reis arriveerden we vrijdag 15 april omstreeks 22 uur op de pastorie. Daar stond de tafel gedekt en na wat gegeten en gedronken te hebben, hebben we de slaapkamers uitgeprobeerd.

Zaterdagmorgen na het ontbijt, uiteraard  de pastorie en directe omgeving verkennen. Het is altijd weer even acclimatiseren, zeker voor de medereizigers. De temperatuur en zeker de totaal andere sfeer moet je op je in laten werken.

Nadat Erasto zijn zaterdagse werkzaamheden had beëindigd, hebben we in Sanya Juu een bezoek gebracht aan de families waarvoor gebouwd zou worden. Tevens hebben we de fam. Scholastica Kimario bezocht. Voor deze familie hadden we tijdens ons vorige bezoek materialen aangekocht en enkele bouwvakkers gecontracteerd. De stenen had de fam. zelf al gebakken.

Dit huis heeft 3 slaapkamers gekregen in tegenstelling met alle eerder door ons gerealiseerde huisjes. Die hebben n.l. allemaal 2 slaapkamers. Het huis was inmiddels gereed en de fam. was uitermate trots op hun nieuwe onderkomen.

Na ons bezoek aan Kimario zijn we naar Longoi vertrokken. Daar hadden we een afspraak met Mike Olomi, onze contactpersoon ter plekke. Mike regelt momenteel onze activiteiten in de regio Rundugai. De 3 huisjes waarvoor we in november materialen en vakkrachten hadden aangekocht, waren inmiddels gereed. Tevens hebben we een bezoek gebracht aan een aantal families in Longoi en Kilimanswaki die op de nominatie staan om geholpen te worden. Mike met zijn dorpshoofden had namelijk een lijstje ingeleverd met namen van families die wat steun kunnen gebruiken. Maar omdat wij niet blindelings afgaan op hun voorstellen gaan we ter plekke de situatie  bekijken en bepalen we zelf de keuze. Die keuze is afhankelijk van de gezinssamenstelling en omstandigheden. Een gezin dat een vader ontbeert, waar nog geen volwassen kinderen aanwezig zijn of waarvan de moeder is overleden, krijgen de voorkeur.

Op maandagmorgen zijn we naar de bouwplaatsen vertrokken. We zouden met 2 ploegen gaan werken. Martin, Sacha, Dankert en Frank bij familie Peter Abihudi, een vader en moeder met 8 kinderen. Zij hadden zelf al stenen gebakken en de fundering was gereed toen wij er aan kwamen.
Met de ingehuurde bouwvakkers en de uitstekende hulp van de familie zelf werden al snel de eerste stenen vermetseld. Dit werd ons 2de huis met 3 slaapkamers.

Als we in oktober voldoende middelen hebben, komt ook de fam. Damian Peter voor een huis in aanmerking. Hun huidige huis is ernstig in verval en omdat vader ernstig ziek is en de moeder zich alle moeite moet getroosten om haar 5 kleine kinderen te voeden en te kleden, komt er van herstel van hun huis niets. Als deze familie in staat is om, e.v.t. met hulp van buren, de benodigde stenen te bakken, zullen wij hen een handje helpen om uit de sores te komen.

Ja, in oktober a.s. gaan we weer naar Tanzania. Met de geweldige financiële steun van een groot aantal sponsoren, verwachten we  3 huisjes in Sanya Juu te kunnen realiseren en minimaal 2 inLongoi. Logeren zullen we waarschijnlijk wel in Sanya Juu omdat we niet verwachten dat er inmiddels met de pastor uit Rundugai zaken gedaan kunnen worden. Op zich is dat nog niet zo erg want Mike behartigt onze belangen in die regio als geen ander. Ook hij maakt steeds weer waar wat we met hem bespreken. Dat geeft ons een goed gevoel omdat we er zeker van zijn dat alle beschikbaar gestelde middelen ook daadwerkelijk worden besteed aan de huisjes.

Het is weer een onvergetelijke reis geworden. De sfeer was uitstekend, er is veel gediscussieerd over de zin en/of onzin van ontwikkelingshulp en we hebben weer flink gewerkt.

Met de vriendelijke groet,

Joop Paauw

p.s.

Wist u al:

Inmiddels aan huisje nr. 57 is begonnen.
Dat onze stichting inmiddels ANBI gecertificeerd is? Dat geeft u de zekerheid dat u uw gift op uw belastingaangifte in mindering kan brengen. Dat onze ploeg vanwege zwangerschap van een echtpaar dat mee zou gaan nog enige uitbreiding kan hebben.

Dat u uw bijdrage aan ons project kan storten op rekening nr. 311544576 bij de Rabobank t.n.v. Stichting bouw woningen Tanzania. Dat wij enorm blij zijn met iedere vorm van steun en dat wij u daarvoor alvast ontzettend bedanken.